DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Critik der Urtheilskraft

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Critik der Urtheilskraft

Manuscript

Persistent identifier:
HS01314735
Title:
Rilke, Rainer Maria: Notizbuch T21 [Verschiedenes]
Document type:
Manuscript
Collection:
Manuscripts
Year of publication:
1916
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch
Other titles:
Taschenbuch 21
Kleine Tages-Blätter August - Dezember 1916

Full text

—7 
is hegleite J 
urtheilun * 
Vhe die M 
—E F etz 
Afsel w J 
inaih, 
—D 
— s 
itt ehhi 
ur qhzusch 
— 
— 
thnst it Ju 
derden hunn, 
hne Pein⸗ 
ß die Re⸗ 
h 
kähen Ge— 
Hemes. 
— 
— 
zhs ur No— 
00 — 
J. Th. Critik der aͤsthetischen Urtheilskraft. 179 
Genie ist die angebohrne Gemuͤthsanlage (ingenium) 
durch welche die Natur der Kunst die Regel giebt. 
Was es auch mit dieser Definition fuͤr eine Be⸗ 
wandnis habe und ob ste blos willkuͤhrlich, oder dem 
Begriffe, welchen man mit dem Worte Genie zu ver⸗ 
binden gewohnt ist, angemessen sey, oder nicht (welches 
in dem folgenden g. eroͤrtert werden soll), so kann man 
doch schon zum Voraus beweisen, daß, nach der hier 
angenommenen Bedeutung des Worts, schoͤne Kuͤnste 
nothwendig als Kuͤnste des Genie's betrachtet werden 
muͤssen. 
Denn eine jede Kunst setzt Regeln voraus, durch 
deren Grundlegung allererst ein Product, wenn es kuͤnst⸗ 
lich heissen soll, als moͤglich vorgestellt wird. Der Be— 
griff der schoͤnen Kunst aber verstattet nicht, daß das 
Urtheil uͤber die Schoͤnheit ihres Products von irgend 
einer Regel abgeleitet werde, die einen Begrif zum Be⸗ 
stimmungsgrunde habe, mithin ohne einen Begrif von 
der Art, wie es moͤglich sey, zum Grunde zu legen. 
Also kann die schoͤne Kunst sich selbst nicht die Regel aus— 
denken, nach der sie ihr Product zu Stande bringen soll. 
Da nun gleichwohl ohne vorhergehende Regel ein Pro⸗ 
duct niemals Kunst heißen kann, so muß die Natur im 
Subjecte (und durch die Stimmung der Vermoͤgen dessel⸗ 
ben) der Kunst die Regel geben, d. i. die schoͤne Kunst ist 
nur als Product des Genie's moͤglich. 
M 2 
22
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What is the first letter of the word "tree"?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.