DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Critik der Urtheilskraft

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Critik der Urtheilskraft

Monograph

Persistent identifier:
AU00388814
Title:
Critik der Urtheilskraft
Shelfmark:
Schiller-Bibl. I/Kant
G:Schiller-Bibliothek I / II
Author:
Kant, Immanuel
Originator / Former owner:
Kowalewski, Arnold Christian
Schiller, ...
Unbekannt
Heyfelder, Johann Ferdinand
Delitzsch, Friedrich Konrad
Place of publication:
Berlin ; Libau
Publisher:
Lagarde und Friederich
Document type:
Monograph
Collection:
Books and Periodicals
Year of publication:
1790
Material description:
Druckschrift
Einzelne Einheit / nicht Teil eines Gesamtwerks
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch

Full text

216 J. Th. Critik der aͤsthetischen Urtheilskraft. 
Nach der Dichtkunst wuͤrde ich, wenn es um den 
Reitz und Bewegung des Gemuͤths zu thun ist, 
biejenige, welche ihr unter den redenden am nachsen 
kommt und sich damit auch sehr natuͤrlich vereinigen laͤßt, 
naͤmlich die Tonkunst setzen. Denn, ob sie zwar durch 
lauter Empfindungen ohne Begriffe spricht — mithin 
nicht, wie die Poesie, etwas zum Nachdenken uͤbrig blei⸗ 
ben laͤßt, so bewegt sie doch das Gemuͤth mannigfaltiger 
und, obgleich blos vorubergehend, doch inniglicher, ist 
aber freylich mehr Genuß als Cultur (das Gebanken— 
spiel was nebenbey dadurch erregt wird, ist blos die 
Wirkung einer gleichsam mechanischen Association) und 
hat, durch Vernunft beurtheilt, weniger Werth, ais 
jede andere der schoͤnen Kuͤnste. Daher verlangt sie, 
wie jeder Genuß, oͤftern Wechsel und haͤlt die mehrma— 
lige Wiederholung nicht aus, ohne Ueberdruß zu erzeun— 
gen. Der Reitz derselben, der sichk so allgemein mitthei 
len laͤßt, scheint darauf zu beruhen? daß jeder Ausdruck 
der Sprache im Zusammenhange einen Ton hat, der 
dem Sinne desselben angemessen jst: daß dieser Ton 
mehr oder weniger einen Affect des Sprechenden bezeich— 
net und gegenseitig auch im Hoͤrenden hervorbringt, der 
denn in diesem uͤngekehrt auch die Idee erregt, die in 
der Sprache mit solchem Tone ausgedruͤckt wird und 
daß, so wie dis Modulation gleichsam eine allgemeine 
jedem Menschen verlaͤndliche Sprache der Empfindun— 
gen ist, die Zonkunst diese fuͤr sich allein in ihrem gan⸗ 
—XRVX 
yt Nachdruche 
hhe und so,n 
nit hatuͤrlicher 
wein mittheil 
— 
der Zusamm 
und Pelodie 
diene, verm 
felben (wel 
der dahl de 
doͤne zugle 
den, beruh 
werden kar 
denden Ga 
— 
—1— 
— 
ders borh 
hez die bloße 
— 
—T— —T 
kher Sqin! 
— 
hdermann 
Vber g 
beche de 
—1—
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What is the fourth digit in the number series 987654321?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.