DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Antonio Caduti : ein Trauerspiel in fünf Aufzügen

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Antonio Caduti : ein Trauerspiel in fünf Aufzügen

Monograph

Persistent identifier:
AU00390660
Title:
Antonio Caduti : ein Trauerspiel in fünf Aufzügen
Shelfmark:
Schiller-Bibl. I/Gutj
G:Schiller-Bibliothek I / II
Author:
Gutjahr, Theodor K.
Originator / Former owner:
Königlich-Württembergisches Hof-Theater <Stuttgart> / Bibliothek
Unbekannt
Mauch, Theodor
Place of publication:
Leipzig
Publisher:
Martin
Document type:
Monograph
Collection:
Books and Periodicals
Year of publication:
1801
Material description:
Druckschrift
Einzelne Einheit / nicht Teil eines Gesamtwerks
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch

Full text

173 L. Th. Critik der aͤsthetischen Urtheilskraft. 
lLetwas blos subjectives) waͤre, die mit Lust begleitet seyn 
sollte, so wuͤrde dies Product, in der Beurtheilung, nur 
vermittelst des Sinnengefuͤhls gefallen. Waͤre die Ab— 
sicht auf die Hervorbringung eines bestimmten Objects 
gerichtet, so wuͤrde, wenn sie durch die Kunst erreicht 
wird, das Object nur durch Begriffe gefallen. In bey⸗ 
den Faͤllen aber wuͤrde die Kunst nicht in der bloßen 
Beurtheilung d.i. nicht als schoͤne, sondern mechani⸗ 
sche Kunst gefallgen. 
Also muß die Zweckmaͤßigkeit im Producte der schoͤ— 
nen Kunst ob sie zwar absichtlich ist, doch nicht absichtlich 
scheinen, d. i. schoͤne Kunst muß als Natur anzusehen 
seyn; ob man sich ihrer zwar als Kunst bewußt ist. Als 
Natur aber erscheint ein Product der Kunst dadurch, daß 
zwar alle Puͤnctlichkeit in der Uebereinkunft mit Re⸗ 
geln, nach denen allein das Product das werden kann, 
was es seyn soll angetroffen wird, aber ohne Pein⸗ 
lichkeit, d. i. ohne eine Spuhr zu zeigen, daß die Re⸗ 
gel dem Kuͤnstler vor Augen geschwebt und seinen Ge⸗ 
muͤthskraͤften Fesseln angelegt habe. 
6. 46 
Schoͤne Kunst ist Kunst des Genie's. 
Genie ist das Talent (Naturgabe), welches der 
Kunst die Regel giebt. Da das Talent , als angebohr⸗ 
nes productives Vermoͤgen des Kuͤnstlers, selbst zur Na⸗ 
tur gehoͤrt, so koͤnnte man sich auch so ausdruͤcken: 
J. 
Ges 
durch he 
Vas 
waldnis 
degrise, 
hinden ge 
in dem f 
doch sche 
angenon 
Nothwer 
muoͤsen 
Nr 
deben Gr 
licß heis⸗ 
grif der 
luthei s. 
— 
de Uit, 
F kann! 
delhn no 
Dann 
due hiemo 
— 
hen) der sy 
—TD she
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What is the fifth month of the year?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.