DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Critik der Urtheilskraft

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Critik der Urtheilskraft

Monograph

Persistent identifier:
AU00388814
Title:
Critik der Urtheilskraft
Shelfmark:
Schiller-Bibl. I/Kant
G:Schiller-Bibliothek I / II
Author:
Kant, Immanuel
Originator / Former owner:
Kowalewski, Arnold Christian
Schiller, ...
Unbekannt
Heyfelder, Johann Ferdinand
Delitzsch, Friedrich Konrad
Place of publication:
Berlin ; Libau
Publisher:
Lagarde und Friederich
Document type:
Monograph
Collection:
Books and Periodicals
Year of publication:
1790
Material description:
Druckschrift
Einzelne Einheit / nicht Teil eines Gesamtwerks
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch

Full text

48 IL. Th. Critik der aͤsthetischen Urtheilskraft. 
ject und dessen inneres Gefuͤhl, und zwar sofern dieses 
Urtheil nach einer allgemeinen Regel moͤglich ist. 
§. 16. 
Das Geschmacksurtheil, wodurch ein Ge— 
genstand unter der Bedingung eines be— 
stimmten Begrifs fuͤr schoͤn erklaͤrt wird, 
ist nicht rien. 
Es giebt zweyerley Arten von Schoͤnheit: freye 
Schoͤnheit (pulchritudo vaga), oder die blos anhaͤn⸗ 
gende Schoͤnheit (pulchritudo adhaerens). Die erstere 
setzt keinen Begrif von dem voraus, was der Gegenstand 
seyn soll, die zweyte setzt einen solchen und die Vollkom⸗ 
menheit des Gegenstandes nach demselben voraus. Die 
erstern heißen (fuͤr sich bestehende) Schoͤnheiten dieses 
oder jenes Dinges, die andere wird als einem Begriffe 
anhaͤngend (bedingte Schoͤnheit) Objecten, die uuter 
dem Begriffe eines besondern Zwecks stehen, beygelegt. 
Blumen sind freye Naturschoͤnheiten. Was eine 
Blume fuͤr ein Ding seyn soll, weiß, außer dem Vota— 
niker schwerlich sonst jemand, und selbst dieser, der dar⸗ 
an das Befruchtungsorgan der Pflanze erkennt, nimmt, 
wenn er daruͤber durch Geschmack urtheilt, auf diesen 
Naturzweck keine Ruͤcksicht. Es wird also keine Voll⸗ 
kommenheit von irgend einer Art keine innere Zweckmaͤs⸗ 
sigkeit, auf welche sich die Zusammensetzung des Man⸗ 
nigfaltigen beziehe diesem Urtheile zum Grunde gelegt. 
Viele 
—X 
Viele Nel( 
vͤgel), eine 
sih Gchoͤnheit 
sehung seines 
sondern frey 
—WB au 
auf Papiert 
vor, kein 
sind freye 
in der Mu 
gahze Mu⸗ 
n o 
bloßen dor 
itt kein Ve 
nigfaltige 
as borfele 
heit de Enb 
hult geichs 
Alein 
dieserIrt ge 
die —R sse 
—X od 
boreus „d 
iinen veg 
oͤrrende 
— 
— 
dantze
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

How much is one plus two?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.