DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Critik der Urtheilskraft

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Critik der Urtheilskraft

Monograph

Persistent identifier:
AU00388814
Title:
Critik der Urtheilskraft
Shelfmark:
Schiller-Bibl. I/Kant
G:Schiller-Bibliothek I / II
Author:
Kant, Immanuel
Originator / Former owner:
Kowalewski, Arnold Christian
Schiller, ...
Unbekannt
Heyfelder, Johann Ferdinand
Delitzsch, Friedrich Konrad
Place of publication:
Berlin ; Libau
Publisher:
Lagarde und Friederich
Document type:
Monograph
Collection:
Books and Periodicals
Year of publication:
1790
Material description:
Druckschrift
Einzelne Einheit / nicht Teil eines Gesamtwerks
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch

Full text

— 
nnie, de di 
Ment hu, 
ihen hhnnit— 
wanhn, 
hih dug 
eicatn 
— 
aiuendieß 
iitt wusn 
ie Eyrehehti, 
ie Ndde mh 
ichet eine siy 
henn se ahhn 
Wheit h hoßt 
Ichoͤnen, hur 
X 
uist, sowoͤrde 
—X 
n halten hy 
uͤnde alh hemn 
czurtheil — 
iseuschast, dMe, 
J. Th. Critik der aͤsthetischen Urtheilskraft. 175 
man in ihr als Wissenschaft nach Gruͤnden und Bewei⸗ 
sen fruͤge, so wuͤrde man uns durch geschmackvolle Aus⸗ 
spruͤche (Bon Mots) abfertigen. — Was den gewoͤhnli⸗ 
chen Ausdruck, schoͤne Wissenschaften veranlaßt 
hat, ist ohne Zweifel nichts anders, als daß man ganz 
richtig bemerkt hat es werde zur schoͤnen Kunst in ihrer 
ganzen Vollkommenheit viel Wissenschaft, als z. B. 
Kenntnis alter Sprachen, Belesenheit der Autoren, die 
fuͤr Classiker gelten Geschichte, Kennenis der Alterthuͤ⸗ 
mer u. s. w. erfodert und, um daher diese historische 
Wissenschaften weil sie zur schoͤnen Kunst die nothwendige 
Vorbereitung und Grundlage ausmachen, zum Theil 
auch weil darunter selbst die Kenntnis der Producte der 
schoͤnen Kunst GBeredsamkeit und Dichtkunst) begriffen 
worden, durch eine Wortverwechselung, selbst schoͤne 
Wissenschaften genannt hat. 
Wenn die Kunst, dem Erkenntnisse eines moͤg⸗ 
lichen Gegenstandes angemessen, blos ihn wirklich zu 
zu machen die dazu erforderliche Handlungen verrichtet, 
so ist fie mechanische, hat sie aber das Gefuͤhl der Lust 
zur unmittelbaren Absicht, so heißt sie aͤsthetische 
Kunst. Diese ist entweder angenehme oder schoͤne 
Kunst. Das erste ist sie, wenn der Zweck derselben ist; 
daß die Lust die Vorstellungen als bloße Empfindun— 
gen, das zweyte, daß sie dieselbe als Erkenntnisar⸗— 
ten begleite. 
5 
Nun, heht
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

How much is one plus two?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.