DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Critik der Urtheilskraft

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Critik der Urtheilskraft

Monograph

Persistent identifier:
AU00388814
Title:
Critik der Urtheilskraft
Shelfmark:
Schiller-Bibl. I/Kant
G:Schiller-Bibliothek I / II
Author:
Kant, Immanuel
Originator / Former owner:
Kowalewski, Arnold Christian
Schiller, ...
Unbekannt
Heyfelder, Johann Ferdinand
Delitzsch, Friedrich Konrad
Place of publication:
Berlin ; Libau
Publisher:
Lagarde und Friederich
Document type:
Monograph
Collection:
Books and Periodicals
Year of publication:
1790
Material description:
Druckschrift
Einzelne Einheit / nicht Teil eines Gesamtwerks
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch

Full text

—T 
iue zum h. 
sie T hu 
woͤen kimn. 
— F 
— — 
h dhe der uu 
W— ijg be 
iemind hh w 
vil, —R mu 
dtuu unh— 
chsehen en 
hie der di zn 
ed goßen hin 
—V — 
Amung der Go 
vo, hhne daß 
mindese Juf⸗ 
chigkeit eined 
dam gehoren 
se bey sih soh 
machen. 
relunghart, de 
cch 
ohne Ihet 
e zur geseiqet 
er duf sste 
—u 
IJ. Th. Critik der aͤsthetischen Urtheilskraft. 177 
des Genusses, aus bloßer Empfindung, sondern der Re⸗ 
flexion seyn muͤsse und so ist aͤsthetische Kunst, als schoͤne 
Kunst, eine solche, die die reflectirende Urtheilskraft und 
nicht die Sinnenempfindung zum Richtmaaße hat. 
K§. 45. 
Schoͤne Kunst ist eine Kunst so fern sie zugleich 
—R 
An einem Producte der schoͤnen Kunst muß man sich 
bewußt werden, daß es Kunst sey und nicht Natur, aber 
doch muß die Zweckmaͤßigkeit in der Form desselben von 
allem Zwange willkuͤhrlicher Regeln so frey scheinen, als 
ob es ein Product der bloßen Natur sey. Auf diesem 
Gefuͤhle der Freyheit im Spiele unserer Erkenntnisver⸗ 
moͤgen, welches doch zugleich zweckmaͤßig seyn muß ,be⸗ 
ruht diejenige Vast, welche allein allgemein mittheilbar 
ist, ohne sich doch auf Begriffe zu gruͤnden. Die Na— 
tur war schoͤn, wenn sie zugleich als Kunst aussahe und 
die Kunst kann nur schoͤn genannt werden, wenn wir 
uns bewußt sind, sie sey Kunst und sie uns doch als Na⸗ 
tur aussieht. 
Denn wir koͤnnen allgemein sagen, es mag die Ra— 
tur⸗ oder die Kunstschoͤnheit betreffen, schoͤn ist das, 
was in der bloßen Beurtheilung (nicht in der 
Sinnenempfindung noch durch einen Begrif) gefaͤllt. 
Nun hat Kunst jederzeit eine bestimmte Absicht etwas 
hervorzubringen. Wenn dieses aber bloße Empfindung 
Bants Crit.d. Urtheilskr. M—
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What color is the blue sky?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.