DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Critik der Urtheilskraft

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Critik der Urtheilskraft

Monograph

Persistent identifier:
AU00388814
Title:
Critik der Urtheilskraft
Shelfmark:
Schiller-Bibl. I/Kant
G:Schiller-Bibliothek I / II
Author:
Kant, Immanuel
Originator / Former owner:
Kowalewski, Arnold Christian
Schiller, ...
Unbekannt
Heyfelder, Johann Ferdinand
Delitzsch, Friedrich Konrad
Place of publication:
Berlin ; Libau
Publisher:
Lagarde und Friederich
Document type:
Monograph
Collection:
Books and Periodicals
Year of publication:
1790
Material description:
Druckschrift
Einzelne Einheit / nicht Teil eines Gesamtwerks
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch

Full text

thet 
dis) ein Vp 
iͤde das, wa 
deh wineh 
ahenderd — 
henn —X 
—1 de 
—E —T sr 
d u nist 
lütg de sun ß 
einung —T 
—— 
luterweisun na 
feihthduthn um 
enmo srdes 
der die Putur 
— 
—XR 
ruͤsmn, wel es 
iohl deg(hosen 
chein Wediens 
xwei und dher 
geinen Regelsust 
—X 
h ein sehlet, du 
—XD 
4Unhachahtulch 
IJ. Th. Critik der aͤsthetischen Urtheilskraft. 199 
seines Geistesschwunges durch aͤngstliche Behutsamkeit 
leiden wuͤrde. Das Manieriren ist eine andere Art 
von Nachaͤffung, naͤmlich der bloßen Eigenthuͤmlich⸗ 
keit (Originalitaͤt) uͤberhaupt, um sich ja von Nachah⸗ 
mern so weit als moͤglich zu entfernen, ohne doch das Ta⸗ 
lent zu besitzen, dabey zugleich musterhaft zu seyn. — 
Zwar giebt es zweyerley Art (modus) uͤberhaupt der Zu⸗ 
sammenstellung seiner Gedanken des Vortrages, deren 
die eine Manier (modus aestheticus) „die andere Me⸗ 
thode (modus logicus) heißt, die sich darin von einan⸗ 
der unterscheiden: daß die erstere kein anderes Richt⸗ 
maas hat, als das Gefuͤhl der Einheit in der Darstel⸗ 
lung, die andere aber hierin bestimmte Principien be⸗ 
folgt; fuͤr die schoͤne Kunst gilt also nur die erstere. Allein 
manierirt heißt ein Kunstproduct nur alsdann wenn 
der Vortrag seiner Idee in demselben auf die Sonder⸗ 
barkeit angelegt und nicht der Idee angemessen gemacht 
wird. Das Prangende (Precioͤse), das Geschrobene 
und Affectirte, um sich nur vom Gemeinen (aber ohne 
Geist) zu unterscheiden, sind dem Benehmen desjenigen 
aͤhnlich, von dem man sagt, daß er sich sprechen hoͤre, 
oder steht und geht, als ob er auf einer Buͤhne waͤre um 
angegafft zu werden, welches jederzeit einen Stuͤmper 
verraͤth. 
237 
FJ 
—
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What is the fourth digit in the number series 987654321?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.