DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Critik der Urtheilskraft

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Critik der Urtheilskraft

Monograph

Persistent identifier:
AU00388814
Title:
Critik der Urtheilskraft
Shelfmark:
Schiller-Bibl. I/Kant
G:Schiller-Bibliothek I / II
Author:
Kant, Immanuel
Originator / Former owner:
Kowalewski, Arnold Christian
Schiller, ...
Unbekannt
Heyfelder, Johann Ferdinand
Delitzsch, Friedrich Konrad
Place of publication:
Berlin ; Libau
Publisher:
Lagarde und Friederich
Document type:
Monograph
Collection:
Books and Periodicals
Year of publication:
1790
Material description:
Druckschrift
Einzelne Einheit / nicht Teil eines Gesamtwerks
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch

Full text

thelzyt 
T —E 
lleinthin 
Vuntheih 
n —D 
sürn, —T 
düh: duͤ hp 
Udrutihy dist 
pre durhhn 
ihsechn de 
ern zheyr 
iee bon M 
der Velt nist 
g behor, is 
— die, e 
beraͤnderte 
kmfthung) 
er darhen⸗ 
Alselhen fuͤr 
noͤchte man 
yon beyden 
n als die 
sh 
im Syiele 
nlerschied, dit 
er Heutther 
rde aher ub 
— 
e öhiel dyr 
J. Th. Critik der aͤsthetischen Urtheilskraft. 211 
Empfindungen (durchs Gehoͤr) oder angenehmer 
Empfindungen erklaͤrten. Nur nach der ersteren Er⸗ 
klaͤrungsart wird Musik gaͤnzlich als schoͤne, nach der 
zweyten aber als angenehme Kunst (wenigstens zum 
Theil) vorgestellt werden. 
§. 532. 
Von der Verbindung der schoͤnen Kuͤnste in 
einem und demselben Producte. 
Die Beredsamkeit kann mit einer mahlerischen Dar⸗ 
stellung, ihrer Subjecte sowohl, als Gegenstaͤnde, in 
einem Schauspiele, die Poesie mit Musik im Ge⸗ 
sange, dieser aber zugleich mit mahlerischer (theatrali⸗ 
scher) Darstellung in einer Opera, das Spiel der 
Empfindungen in einer Musik mit dem Spiele der Ge⸗ 
stalten im Tanz u. s. w. verbunden werden. Auch kann 
die Darstellung des Erhabenen, so fern sie zur schoͤnen 
Kuust gehoͤrt, in einem gereimten Trauerspiele, 
einem Lehrgedichte, einem Oratorium sich mit der 
Schoͤnheit vereinigen und in diesen Verbindungen ist die 
schoͤne Kunst noch kuͤnstlicher, ob aber auch schoͤner, (da 
sich so mannigfaltige verschiedene Arten des Wohlgefal⸗ 
lens einander durchkreutzen) kann in einigen dieser Faͤlle 
bezweifelt werden. Doch in aller schoͤnen Kunst besteht 
das Wesentliche in der Form , welche fuͤr die Beobach⸗ 
tung und Beurtheilung zweckmaͤßig ist, wo die Lust zu⸗ 
* gleich Cultur ist und den Geist zu Ideen stimmt, mithin 
O 2
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What is the fourth digit in the number series 987654321?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.