DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Critik der Urtheilskraft

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Critik der Urtheilskraft

Monograph

Persistent identifier:
AU00388814
Title:
Critik der Urtheilskraft
Shelfmark:
Schiller-Bibl. I/Kant
G:Schiller-Bibliothek I / II
Author:
Kant, Immanuel
Originator / Former owner:
Kowalewski, Arnold Christian
Schiller, ...
Unbekannt
Heyfelder, Johann Ferdinand
Delitzsch, Friedrich Konrad
Place of publication:
Berlin ; Libau
Publisher:
Lagarde und Friederich
Document type:
Monograph
Collection:
Books and Periodicals
Year of publication:
1790
Material description:
Druckschrift
Einzelne Einheit / nicht Teil eines Gesamtwerks
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch

Full text

cheutun 
duͤr de iu 
—D b 
—B 
it bih t 
n dehehu, 
—F Voͤde eih 
⸗ khihr von le 
—D wohn 
nseihen Veh⸗ 
hense hu 
herzwudn 
ch dadurh e 
— 
renn geiß de 
udt gun h 
— 
udhen. Juch 
von mensch⸗ 
mielung in 
auder die Pe⸗ 
—XW 
nonft hie py 
—V 
ewuͤther, duhb 
et Ueherredun 
X 
rets un) In 
J. Th. Critik der aͤsthetischen Urtheilskraft. 215 
thums gebraucht werden koͤnnen, den geheimen Verdacht 
wegen einer kuͤnstlichen ueberlistung nicht ganz vertilgen 
koͤnnen. In der Dichtkunst geht alles ehrlich und auf⸗ 
richtig zu. Sie erklaͤrt sich: ein bloßes unterhaltendes 
Spiel mit der Einbildungskraft und zwar der Form 
nach, einstimmig mit Verstandesgesetzen treiben zu wol⸗ 
len und verlangt nicht den Verstand durch sinnliche Dar⸗ 
stellung zu uͤberschleichen und zu verstricken. *) 
H Ich muß gestehen: daß ein schoͤnes Gedicht mir immer ein 
reines Vergnuͤgen gemacht hat, austatt daß die Lesung der 
besten Rede eines roͤmischen Volks- oder jetzigen Parle— 
ments- oder Canzelredners jederzeit mit dem unangeneh⸗ 
men Gefuͤhl der Misbilligung einer hinterlistigen Kunst 
vermengt war, die die Menschen als Maschinen in wichti⸗ 
gen Dingen zu einem Urtheile zu bewegen versteht, welches 
im ruhigen Nachdenken alles Gewicht bey ihnen verlieren 
—V— 
gehoͤren zur schoͤnen Kunst; aber Rednerkunst (ars oratoria) 
ist, als Kunst sich OEr Schwaͤchen der Menschen zu seinen 
Absichten zu bedienen (diese moͤgen immer so gut gemeynt, 
oder auch wirklich gut seyn, als sie wollen) gar keiner Ach⸗ 
tung wuͤrdig. Auch erhob sie sich nur, so wohl in Athen 
als in Rom, zur hoͤchsten Stufe zu einer Zeit, da der Staat 
seinem Verderben zu eilte und wahre patriotische Denkungs— 
art erloschen war. Wer bey klarer Einsicht in Sachen die 
Sprache nach ihrem Reichthum und Reinigkeit in seiner 
Gewalt hat und, bey einer fruchtbaren zur Darstollung sei— 
ner Ideen tuͤchtigen Einbildungskraft lebhaften Herzensan⸗ 
theil am wahren Guten nimmt, ist der vir bonus dicendi 
peritus, der Redner ohne Kunst, aber voll Nachdruck, wie 
ihn Cicero haben will, ohne doch diesem Ideal selbst immer 
treu geblieben zu seoyg. 
O9 *
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

How much is one plus two?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.