DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Critik der Urtheilskraft

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Critik der Urtheilskraft

Monograph

Persistent identifier:
AU00388814
Title:
Critik der Urtheilskraft
Shelfmark:
Schiller-Bibl. I/Kant
G:Schiller-Bibliothek I / II
Author:
Kant, Immanuel
Originator / Former owner:
Kowalewski, Arnold Christian
Schiller, ...
Unbekannt
Heyfelder, Johann Ferdinand
Delitzsch, Friedrich Konrad
Place of publication:
Berlin ; Libau
Publisher:
Lagarde und Friederich
Document type:
Monograph
Collection:
Books and Periodicals
Year of publication:
1790
Material description:
Druckschrift
Einzelne Einheit / nicht Teil eines Gesamtwerks
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch

Full text

218 I. Th. Critik der aͤsthetischen Urtheilskraft. 
die unumgaͤngliche Bedingung (conditio sine qua non) 
derjenigen Proportion der Eindruͤcke, in ihrer Verbin— 
dung sowohl als ihrem Wechsel, dadurch es moͤglich 
wird sie zusammen zu fassen und zu verhindern, daß diese 
einander nicht zerstoͤhren, sondern zu einer continuirlichen 
Bewegung und Belebung des Gemuͤths durch damit con⸗ 
sonirende Affecten und hiemit zu einem behaglichen 
Selbstgenusse zusammenstimmen. 
. Wenn man dagegen den Werth der schoͤnen Kuͤnste 
—1 — nach der Cultur schaͤtzt, die sie dem Gemuͤth verschaffen 
und die Erweiterung der Vermoͤgen, welche in der Ur⸗ 
theilskraft zum Erkenntnisse zusammen kommen muͤssen, 
zum Maasstabe nimmt, so hat Musik unter den schoͤnen 
Kuͤnsten so —X unter denen, die 
zugleich nach ihrer Annehmlichkeit geschaͤtzt werden, 
vielleicht den obersten) Platz, weil sie blos mit Empfin⸗ 
dungen spielt. Die bildende Kuͤnste gehen ihr also in 
diesem Betracht weit vor, denn indem sie die Einbil⸗ 
dungskraft in ein freyes und doch zugleich dem Verstande 
angemessenes Spiel versetzen, so treiben sie zugleich ein 
Geschaͤfte, indem sie ein Product zu Stande bringen, 
welches den Verstandes⸗Begriffen zu einem dauerhaf—⸗ 
ten und fuͤr sich selbst sich empfehlenden Vehikel dient, 
die Vereinigung derselben mit der Sinnlichkeit und so 
gleichsam die Urbanitaͤt der obern Erkenntniskraͤfte zu 
befoͤrdern. Beyderley Art Kuͤnste nehmen einen ganz 
verschiedenen Gang: die erstere von Empfindungen zu 
Ld. C 
—LV 
ten Peen zu 
sühenden, 
kindrucke. J 
und sich dam 
shen entwed 
hon der Eir 
uns eher la 
Kuͤnsten wi 
theils weil 
denden zum 
die Region 
Anschauun 
den uͤhriger 
zwschen 
ilt ud dem, 
—1 
— 
— 
— 
ium heeihl 
Noshen m 
— — 
— 
hen ieleicht 
nwestend, 
Lohlzeahe—
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

How much is one plus two?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.