DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Lesebuch für österreichische Volksschulen : Ausgabe in fnf Theilen. - 2. Theil.

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Lesebuch für österreichische Volksschulen : Ausgabe in fnf Theilen. - 2. Theil.

Monograph

Persistent identifier:
AU01060786
Title:
Lesebuch für österreichische Volksschulen : Ausgabe in fnf Theilen. - 2. Theil.
Shelfmark:
BRMR1
G:Rilke, Rainer Maria (Gernsbacher Buchbestand)
Originator / Former owner:
Rilke, Rainer Maria
Rilke-Archiv (Gernsbach) (-2022)
Document type:
Monograph
Collection:
Books and Periodicals
Year of publication:
1878
Material description:
Druckschrift
Einzelne Einheit / Stücktitel, Band
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch

Contents

Table of contents

  • Lesebuch für österreichische Volksschulen : Ausgabe in fnf Theilen. - 2. Theil.
    -
  • Provenienz:Annotation
    -
  • Provenienz:Besitzvermerk
    -
  • Provenienz:Annotation
    6
  • Provenienz:Einlage
    11
  • Provenienz:Annotation
    15
  • Provenienz:Annotation
    30
  • Provenienz:Sonstiges Tilgung mit Fehlstelle
    31
  • Provenienz:Annotation
    35
  • Provenienz:Annotation
    40
  • Provenienz:Annotation
    58
  • Provenienz:Annotation
    60
  • Provenienz:Annotation
    64
  • Provenienz:Annotation
    67
  • Provenienz:Annotation
    74
  • Provenienz:Annotation
    77
  • Provenienz:Annotation
    81
  • Provenienz:Annotation
    -

Full text

20* 
30. Ungleiche Wege. 
An einem Frühlingsmorgen stand ein Mann im 
Dorfe auf einem Kreuzwege. Der eine Weg führte zur 
Schule, der andere nach der Wiese. Da hoͤrte er, wie zwei 
Knaben Folgendes mit einander sprachen: 
„Guten Tag, Karl!“ 
Guten Tag, Michel!“ 
„Wo gehst du hin, Karl?“ 
In die Schule. I 
„Ei was! In der Schule ist es nicht schoͤn, da muss 
man sitzen und lernen; draußen auf der Wiese ist's schöner! 
Komm mit, wir wollen dort spielen!“ vWW 
Am Abend, Michel; jetzt geh' ich lernen. Behüt' dich 
Gott! 
„Meinetwegen, geh' du in deine Schule, Karl; ich geh' 
spielen!“ — 
Zwanzig Jahre waren seitdem vorübergegangen, und 
die beiden Knaben hatten ihre Wege im Leben gemacht. 
Es war ein kalter Wintertag. Da stand derselbe Mann im 
Dorfe auf derselben Stelle. Er sah, wie ein blasser, ärmlich 
gekleideter Mensch an die Thür des Schulhauses klopfte, 
und wie der Lehrer diese öffnete. Darauf hoͤrte er folgendes 
Gespräch: 
„Guten Tag, lieber Herr!“ 
Guten Tag, lieber Mann! 
„Ach Herr, erbarmt Euch mein!“ 
Was verlangt Ihr denn von mir? 
„Herr, ich bitte Euch um Arbeit. Ich habe nichts zu 
essen und kein Obdach. Nehmt mich auf!!“! 
Was für Arbeit könnt ihr mir denn leisten? 
„Was ein Taglöhner kann; sonst hab' ich nichts 
gelernt.“
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

How much is one plus two?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.