DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Critik der Urtheilskraft

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Critik der Urtheilskraft

Monograph

Persistent identifier:
AU00388814
Title:
Critik der Urtheilskraft
Shelfmark:
Schiller-Bibl. I/Kant
G:Schiller-Bibliothek I / II
Author:
Kant, Immanuel
Originator / Former owner:
Kowalewski, Arnold Christian
Schiller, ...
Unbekannt
Heyfelder, Johann Ferdinand
Delitzsch, Friedrich Konrad
Place of publication:
Berlin ; Libau
Publisher:
Lagarde und Friederich
Document type:
Monograph
Collection:
Books and Periodicals
Year of publication:
1790
Material description:
Druckschrift
Einzelne Einheit / nicht Teil eines Gesamtwerks
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch

Full text

202 1. Th. Critik der aͤsthetischen Urtheilskraft. 
durch einen Begrif vom Object veranlaßt werden muß, 
in der schoͤnen Natur aber die bloße Reflexion uͤber eine 
gegebene Anschauung, ohne Begrif von dem · was der 
Gegenstand seyn soll „ zur Erweckung und Mittheilung 
der Idee, von der jenes Object als der Ausdruck 
betrachtet wird hinreichend ist. 
Wenn wir also die schoͤne Kuͤnste eintheilen wollen: 
so koͤnnen wir, wenigstens zum Versuche, kein beque⸗ 
meres Princip dazu waͤhlen als die Analogie der Kunst 
mit der Art des Ausdrucks F dessen sich Menschen im 
Sprechen bedienen, um sich, so vollkommen als moͤglich 
ist, einander, d.i. nicht blos ihren Begriffen, sondern 
auch Empfindungen nach, mitzutheilen ). — Dieser be⸗ 
steht im Worte, der Gebehrdung und dem Tone 
(Articulation, Gesticulation und Modulation). Nur 
die Verbindung dieser drey Arten des Ausdrucks macht 
die vollstaͤndige Mittheilung des Sprechenden aus. 
Denn Gedanke, Anschauung und Empfindung werden 
dadurch zugleich und vereinigt auf den andern uͤbertragen. 
Es giebt also nur dreyerley Arten schoͤner Kuͤnste, 
die redende, die bildende Kunst und die des Spiels 
der Empfindungen (als aͤußerer Sinneneindruͤcke.) 
Man koͤnnte diese Eintheilung auch dichotomisch einrich⸗ 
*) Der Leser wird diesen Entwurf zu einer moͤglichen Einthei— 
theilung der schoͤnen Kuͤnste nicht als beabsichtigte Theorie 
beurtheilen. Es ist nur einer von den maucherley Versu— 
chen die man noch anstellen kann und soll. 
, 
ten, podaß 
—XX 
—IXV 
cingetheilt 
und nicht st 
1. 
— 
4 
—2 
hiukhe 
und Di 
Geschaͤfte 
Einbildur 
Spiel der 
standes d 
Det 
uͤsrt es 
— 
kuͤrdigt h 
und es ko 
als oh e 
— 
— 
X 
doh gut 
— 
und sih 
nicht sh 
Uche darn 
nuß in 
dohl daß
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

How much is one plus two?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.