DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Lesebuch für österreichische Volksschulen : Ausgabe in fnf Theilen. - 2. Theil.

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Lesebuch für österreichische Volksschulen : Ausgabe in fnf Theilen. - 2. Theil.

Monograph

Persistent identifier:
AU01060786
Title:
Lesebuch für österreichische Volksschulen : Ausgabe in fnf Theilen. - 2. Theil.
Shelfmark:
BRMR1
G:Rilke, Rainer Maria (Gernsbacher Buchbestand)
Originator / Former owner:
Rilke, Rainer Maria
Rilke-Archiv (Gernsbach) (-2022)
Document type:
Monograph
Collection:
Books and Periodicals
Year of publication:
1878
Material description:
Druckschrift
Einzelne Einheit / Stücktitel, Band
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch

Contents

Table of contents

  • Lesebuch für österreichische Volksschulen : Ausgabe in fnf Theilen. - 2. Theil.
    -
  • Provenienz:Annotation
    -
  • Provenienz:Besitzvermerk
    -
  • Provenienz:Annotation
    6
  • Provenienz:Einlage
    11
  • Provenienz:Annotation
    15
  • Provenienz:Annotation
    30
  • Provenienz:Sonstiges Tilgung mit Fehlstelle
    31
  • Provenienz:Annotation
    35
  • Provenienz:Annotation
    40
  • Provenienz:Annotation
    58
  • Provenienz:Annotation
    60
  • Provenienz:Annotation
    64
  • Provenienz:Annotation
    67
  • Provenienz:Annotation
    74
  • Provenienz:Annotation
    77
  • Provenienz:Annotation
    81
  • Provenienz:Annotation
    -

Full text

erzürnt und dachten: Du wirst uns doch auch noch einmal 
nöthig haben, und dann helfen wir dir auch nicht. 
Nach einigen Tagen wollte der Zeigefinger eine Blume 
pflücken; aber weil weder der Daumen noch die andern 
Finger behilflich waren, so mussste er die Blume stehen 
lassen. So gieng es ihm auch, wenn er Kirschen vom 
Baume nehmen wollte. Da sah er endlich ein, dass er 
ohne die andern Finger nichts machen konnte, und es war 
ihm nun leid, dass er so hochmüthig gegen seine Mithrüder 
gewesen war.“ 
Nach Curtman. 
6. Sprüche. 
Kinder, die sich nicht vertragen, 
die sich zanken und verklagen, 
haben keine guten Herzen, 
machen ihren Eltern Schmerzen. 
Kinder sollen groß und klein 
unter sich verträglich sein. 
7. Das wackere Kind. 
Ein wack'res Kind vom Schlaf erwacht, sobald das 
Feuer im Ofen kracht, fährt aus dem Bett und waäscht sich 
frisch und stellt sich munter an den Tisch, spricht sein 
Gebet, nimmt dann das Buch und lernt noch einmal 
seinen Spruch. Das macht schon einen heitern Muth, das 
Frühstück schmeckt nun doppelt gut. 
Jetzt ist es für die Schul' bereit, es gehet fort zur 
rechten Zeit, steht auf der Straß' nicht da und dort, geht 
lustig seines Weges fort. Nicht in die Pfütze tritt sein 
Fuß, die Mütze zieht es ab beim Gruß und sitzt dann in 
der Schule drin mit stillem Fleiß und regem Sinn. 
Nach Gull.
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What is the first letter of the word "tree"?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.