DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Critik der Urtheilskraft

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Critik der Urtheilskraft

Manuscript

Persistent identifier:
BF00043387
Title:
H:Kracauer, Siegfried/01.10/Klebemappe 1931 - [Geschlossener Bestand der Mediendokumentation, Nachlass]
Shelfmark:
H:Kracauer, Siegfried/01.10/Klebemappe 1931
Document type:
Manuscript
Collection:
Holdings and special collections
Year of publication:
1931
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach

Full text

322 II. Th. Critik der teleologischen Urtheilskraft. 
riren. Aber, wenn man ihm auch diese Art zu existiren 
fuͤr die Weltwesen einraͤumt, so ist doch jene ontologische 
Einheit, darum noch nicht so fort Zweckeinheit und 
macht diese keinesweges begreiflich. Die letztere ist naͤm⸗ 
lich eine ganz besondere Art derselben, die aus der Ver⸗ 
knuͤrfung der Dinge (Weltwesen) in einem Subjecte 
(dem Urwesen) gar nicht folgt sondern durchaus die 
Beziehung auf eine Ursache, die Verstand hat, bey 
sich fuͤhrt und selbst, wenn man alle diese Dinge in 
einem einfachen Subjecte vereinigte, doch niemals eine 
Zweckbeziehung darstellt wofern man unter ihnen nicht 
erstlich innere Wirkungen der Substanz als einer 
Ursache; zweytens eben derselben als Ursache durch 
ihren Verstand denkt. Ohne diese formale Bedin⸗ 
gungen ist alle Einheit bloße —A und 
wird sie gleichwohl Dingen beygelegt, die wir als außer 
einander vorstellen, blinde Nothwendigkeit. Will man 
aber das, was die Schule die transscendentale Vollkom⸗ 
menheit der Dinge (in Beziehung auf ihr eigenes Wesen) 
nennt, nach welcher alle Dinge alles an sich haben, was 
erfordert wird um so ein Ding und kein anderes zu seyn, 
Zweckmaͤßigkeit der Natur nennen: so ist das ein kindi⸗ 
sches Spielwerk mit Worten statt Begriffen. Denn, 
wenn alle Dinge als Zwecke gedacht werden muͤssen, 
also ein Ding seyn und Zweck seyn einerley ist, so giebt 
es im Grunde nichts was besonders als Zweck vorge— 
stellt zu werden verdiente. 
Ud bet 
L 
dae unsere 
sutue auf doẽ 
vhenden (do 
ind jene Fo 
sicht den Ke 
naͤßigleit d 
te, dietea 
weil die hi 
auch hicht 
— 
—R 
— 
dglauhen e 
chschtich 
— — 
nist uhterne 
— 
die Nol b 
nnt, geht 
iin sine che 
Wer die 
— eihen 
— F 
it sc hicht 
ind der wesn 
ĩ hen um
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What is the fourth digit in the number series 987654321?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.