DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Critik der Urtheilskraft

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Critik der Urtheilskraft

Monograph

Persistent identifier:
AU00388814
Title:
Critik der Urtheilskraft
Shelfmark:
Schiller-Bibl. I/Kant
G:Schiller-Bibliothek I / II
Author:
Kant, Immanuel
Originator / Former owner:
Kowalewski, Arnold Christian
Schiller, ...
Unbekannt
Heyfelder, Johann Ferdinand
Delitzsch, Friedrich Konrad
Place of publication:
Berlin ; Libau
Publisher:
Lagarde und Friederich
Document type:
Monograph
Collection:
Books and Periodicals
Year of publication:
1790
Material description:
Druckschrift
Einzelne Einheit / nicht Teil eines Gesamtwerks
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch

Full text

40. J. Th. Critik der aͤsthetischen Urtheilskraft. 
Gewisheit allgemein mittheilen laͤßt, weil die Qualitaͤt 
der Empfindungen selbst nicht in allen Subjecten als ein— 
stimmig und die Annehmlichkeit einer Farbe vorzuͤglich 
vor der andern, oder des Tons eines musicalischen In⸗ 
struments vor dem eines andern sich schwerlich bey jeder⸗— 
mann als auf gleiche Art beurtheilt annehmen laͤßt. 
Nimmt man, mit Eulern, an, daß die Farben 
gleichzeitig auf einander folgende Schlaͤge (pulsus) des 
Aethers, so wie Toͤne der im Schalle erschuͤtterten Luft 
sind, und, was das vornehmste ist, das Gemuͤth nicht 
blos durch den Sinn die Wirkung davon auf die Bele— 
bung des Organs, sondern auch durch die Reflexion das 
regelmaͤßige Spiel der Eindruͤcke (mithin die Form in 
der Verbindung verschiedener Vorstellungen) wahrneh— 
men, (woran ich doch gar sehr zweifle) so wuͤrde Farbe 
und Ton nicht bloße Empfindungen, sondern schon for⸗ 
male Bestimmung der Einheit eines Mannigfaltigen 
derselben seyn und alsdenn auch fuͤr sich zu Schoͤnheiten 
gezaͤhlt werden koͤnnen. 
Das Reine aber einer einfachen Empfindungsart bedeu⸗ 
tet: daß die Gleichfoͤrmigkeit derselben durch keine fremd— 
artige Empfindung gestoͤhrt und unterbrochen wird und 
gehoͤrt blos zur Form; weil man dabey von der Quali— 
taͤt jener Empfindungsart (ob, und welche Farbe joder 
ob, und welcher Ton sie vorstelle) abstrahiren kann. 
Daher werden alle einfache Farben, sofern sie rein sind, 
fuͤr schoͤn gehalten; die gemischte haben diesen Vorzug 
J 
picht, kden 
keigen Na 
dder ünrein 
Vaos 
heygelegte 
Nei woh 
ein geme 
chen Ge 
alerdin 
suͤgen 
Gegen 
Mihten 
zur M 
Und 
rthen 
ürthetn 
kö ist sd 
mehr, 
licht so 
st, mi 
4. 
den 
J 
schoͤn⸗ 
in wes⸗ 
dern hl 
lage sur 
den W
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What is the fourth digit in the number series 987654321?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.