DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Critik der Urtheilskraft

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Critik der Urtheilskraft

Monograph

Persistent identifier:
AU00388814
Title:
Critik der Urtheilskraft
Shelfmark:
Schiller-Bibl. I/Kant
G:Schiller-Bibliothek I / II
Author:
Kant, Immanuel
Originator / Former owner:
Kowalewski, Arnold Christian
Schiller, ...
Unbekannt
Heyfelder, Johann Ferdinand
Delitzsch, Friedrich Konrad
Place of publication:
Berlin ; Libau
Publisher:
Lagarde und Friederich
Document type:
Monograph
Collection:
Books and Periodicals
Year of publication:
1790
Material description:
Druckschrift
Einzelne Einheit / nicht Teil eines Gesamtwerks
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch

Full text

sern —T 
iin Ge⸗ 
eines he 
hoͤtt wim, 
bs — 
e eesen 
eGegensam 
e Vollon⸗ 
draus. De 
— — 
Zegrisse 
WC 
eygelegt. 
Vas eine 
xem Vota⸗ 
r, der dar⸗ 
at, himmt, 
auf diesen 
nkeine Pol⸗ 
re dwemiß 
des Nu⸗ 
unde gelest. 
hielt 
I. Th. Critik der aͤsthetischen Urtheilskraft. 49 
Viele Voͤgel (der Papagey, der Colibrit, die Paradies⸗ 
boͤgel), eine Menge Schaalthiere des Meeres, sind fuͤr 
sich Schoͤnheiten, die gar keinem nach Begriffen in An⸗ 
sehung seines Zwecks bestimmten Gegenstande zukommen, 
sondern frey und fuͤr sich gefallen. So bedeuten die Zeich⸗ 
nungen a la grec, das Laubwerk zu Einfassungen, oder 
auf Papiertapeten u. s. w. fuͤr sich nichts: sie stellen nichts 
vor, kein Object unter einem bestimmten Begriffe und 
sind freye Schoͤnheiten. Man kann auch das, was man 
in der Musik Phantasien (ohne Thema) nennt, ja die 
ganze Musik ohne Text zu derselben Art zaͤhlen. 
In der Beurtheilung einer freyen Schoͤnheit ( der 
bloßen Form nach) ist das Geschmacksurtheil rein. Es 
ist kein Begrif von irgend einem Zwecke, wozu das Man⸗ 
nigfaltige dem gegebenen Objecte dienen und was dieses 
also vorstellen solle, vorausgesetzt, daß dadurch die Frey⸗ 
heit der Einbildungskraft, die in Beobachtung der Ge⸗ 
stalt gleichsam spielt, nur eingeschraͤnkt werden wuͤrde. 
Allein die Schoͤnheit eines Menschen (und unter 
dieser Art die eines Mannes, oder Weibes, oder Kindes) 
die eines Pferdes, eines Gebaͤudes (als Kirche, Pallast, 
Arsenal, oder Gartenhaus) setzt einen Begrif vom Zwecke 
voraus, der bestimmt was das Ding seyn soll mithin 
einen Begrif seiner Vollkommenheit und ist also blos ad⸗ 
haͤrirende Schoͤnheit. So wie nun die Verbindung des 
Angenehmen (der Empfindung) mit der Schoͤnheit, die 
eigentlich nur die Form betrift die Reinigkeit des Ge⸗ 
Kants Crit. d. Urtheilskr. D 
—2
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What color is the blue sky?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.