DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Critik der Urtheilskraft

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Critik der Urtheilskraft

Monograph

Persistent identifier:
AU00388814
Title:
Critik der Urtheilskraft
Shelfmark:
Schiller-Bibl. I/Kant
G:Schiller-Bibliothek I / II
Author:
Kant, Immanuel
Originator / Former owner:
Kowalewski, Arnold Christian
Schiller, ...
Unbekannt
Heyfelder, Johann Ferdinand
Delitzsch, Friedrich Konrad
Place of publication:
Berlin ; Libau
Publisher:
Lagarde und Friederich
Document type:
Monograph
Collection:
Books and Periodicals
Year of publication:
1790
Material description:
Druckschrift
Einzelne Einheit / nicht Teil eines Gesamtwerks
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch

Full text

— 
suthung des 
h. 
isheisthede 
nuhdꝛd —— 
Unhonhha 
— ve 
dal hethet du 
nuß dedi 
—X — 
der Qultt 
nbach suhjecth 
jach die lestr 
dietin wird LF 
stte niht ahver 
echnen, daß wit 
em des Ohfects 
tanfingen, hiet 
—X 
der Quantitt, 
Artheilz ͤber dus 
wder Grynd au 
galhsss des Ethr 
I 
—XV 
J. Th. Critik der aͤsthetischen Urtheilskraft. 79 
Denn da das Gefuͤhl des Erhabenen eine mit der 
Beurtheilung des Gegenstandes verbundene Bewe⸗ 
gung des Gemuͤths, als seinen Character bey sich fuͤhrt, 
anstatt daß der Geschmack am Schoͤnen das Gemuͤth in 
ruhiger Contemplation voraussetzt und erhaͤlt, diese 
Bewegung aber als subjectiv zweckmaͤßig beurtheilt wer⸗ 
den soll (weil das Erhabene gefaͤllt) so wird ste durch die 
Einbildungskraft entweder auf das Erkenntnis- oder 
auf das Begehrungsvermoͤgen bezogen, in beyder⸗ 
ley Beziehung aber die Zweckmaͤßigkeit der gegebenen 
Vorstellung nur in Ansehung dieser Vermoͤgen c(ohne 
Zweck oder Interesse) beurtheilt werden: da dann die 
erste, als eine mathematische , die zweyte als dyna⸗ 
mische Stimmung der Einbildungskraft dem Objecte 
beygelegt und daher dieses auf gedachte zwiefache Art als 
erhaben vorgestellt wird. 
A. 
Vom Mathematisch-Erhabenen. 
§. 25. 
Nahmenerklaͤrung des Erhabenen. 
Erhaben nennen wir das, was schlechthin 
gros ist. Gros-seyn aber und eine Groͤße seyn sind 
ganz verschiedene Begriffe (magnitudo und quantitas). 
Imgleichen schlechtweg (Ompliciter) sagen, daß et⸗ 
was gros sey, ist auch ganz was anderes als zu sagen,
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

Which word does not fit into the series: car green bus train:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.