DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Critik der Urtheilskraft

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Critik der Urtheilskraft

Monograph

Persistent identifier:
AU00388814
Title:
Critik der Urtheilskraft
Shelfmark:
Schiller-Bibl. I/Kant
G:Schiller-Bibliothek I / II
Author:
Kant, Immanuel
Originator / Former owner:
Kowalewski, Arnold Christian
Schiller, ...
Unbekannt
Heyfelder, Johann Ferdinand
Delitzsch, Friedrich Konrad
Place of publication:
Berlin ; Libau
Publisher:
Lagarde und Friederich
Document type:
Monograph
Collection:
Books and Periodicals
Year of publication:
1790
Material description:
Druckschrift
Einzelne Einheit / nicht Teil eines Gesamtwerks
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch

Full text

— 
T— len y 
— 7 
icllep n di 
—R in bn 
chihet — 
nuhnn ki 
ushhunh 
ttheunhe, p 
vcder — 
— cüsn 
— qp 
it die Regel g 
ich, helhhe— 
wiesih i hn 
dtin lim br 
annoßi aus⸗ 
helen, diest 
ervotzuhrin⸗ 
At Getie don 
uschen bey de 
äitenden Ceis 
mn herruhrur, 
uos Genie hiht 
—D 
s' 
J. Th. Critik der aͤsthetischen Urtheilskraft, 181 
8. 47. 
Erlaͤuterung und Bestaͤtigung obiger 
Erklaͤrung vom Genie. 
Darinn ist jedermann einig, daß Genie dem Nach⸗ 
ahmungsgeiste gaͤnzlich entgegen zu setzen sey. Da 
nun Lernen nichts als Nachahmen ist, so kann die groͤßte 
Faͤhigkeit, Gelehrigkeit (Capacitaͤt) als Gelehrigkeit doch 
nicht fuͤr Genie gelteu. Wenn man aber auch selbst 
denkt oder dichtet und nicht blos was andere gedacht ha⸗ 
ben auffaßt, ja sogar fuͤr Kunst und Wissenschaft man⸗ 
ches erfindet, so ist doch dieses auch noch nicht der rechte 
Grund um einen solchen (oftmals großen) Kopf Gim 
Gegensatze mit dem, der, weil er niemals was mehr als 
blos lernen und nachahmen kann, ein Pinsel heißt) ein 
Genie zu nennen: weil eben das auch haͤtte koͤnnen 
gelernet werden, also doch auf dem natuͤrlichen Wege 
des Forschens und Nachdenkens nach Regeln liegt und 
von dem, was durch Fleis vermittelst der Nachahmung 
erworben werden kann, nicht specifisch unterschieden ist. 
So kann man alles was Newton in seinem unsterblichen 
Werke der Principien der Naturphilosophie , so ein gro⸗ 
ßer Kopf auch erforderlich war dergleichen zu erfinden, 
gar wohl lernen, aber man kann nicht geistreich dichten 
lernen, so ausfuͤhrlich auch alle Vorschriften fuͤr die 
Dichtkunst und so vortreflich auch die Muster derselben 
seyn moͤgen. Die Ursache ist, daß Newton alle seine 
M3
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

How much is one plus two?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.