DLA Viewer Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Critik der Urtheilskraft

Access restriction


Copyright

CC 0: no copyright.
Nevertheless, we would like to ask you to refer to this record and the DLA Marbach as a source in an appropriate manner if you use our material for your work.
You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Critik der Urtheilskraft

Monograph

Persistent identifier:
AU00388814
Title:
Critik der Urtheilskraft
Shelfmark:
Schiller-Bibl. I/Kant
G:Schiller-Bibliothek I / II
Author:
Kant, Immanuel
Originator / Former owner:
Kowalewski, Arnold Christian
Schiller, ...
Unbekannt
Heyfelder, Johann Ferdinand
Delitzsch, Friedrich Konrad
Place of publication:
Berlin ; Libau
Publisher:
Lagarde und Friederich
Document type:
Monograph
Collection:
Books and Periodicals
Year of publication:
1790
Material description:
Druckschrift
Einzelne Einheit / nicht Teil eines Gesamtwerks
Copyright:
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Language:
Deutsch

Full text

250 IJ. Th. Critik der aͤsthetischen Urtheilskraft. 
von uns als ein solcher beurtheilt werden; weil sonsten 
das Urtheil, das dadurch bestimmt wurde, Heteronomie 
und nicht, wie es einem Geschmacksurtheile geziemt, 
frey seyn und Avtonomie zum Grunde haben wuͤrde. 
In der schoͤnen Kunst ist das Princip des Idea⸗ 
lisms der Zweckmaͤßigkeit! noch deutlicher zu erkennen. 
Denn, daß hier nicht ein aͤsthetischer Realism dersel⸗ 
ben, durch Empfindungen, (wobey sie statt schoͤner blos 
angenehme Kunst seyn wuͤrde) angenommen werden 
koͤnne, das hat sie mit der schoͤnen Natur gemein. Allein 
daß das Wohlgefallen durch aͤsthetische Ideen nicht von 
der Erreichung bestimmter Zwecke (als mechanisch ab⸗ 
sichtliche Kunst) abhaͤngen muͤsse, folglich, selbst im Ra— 
tionalism des Princips J Idealitaͤt der Zwecke, nicht 
Realitaͤt derselben zum Grunde liege, leuchtet auch 
schon dadurch ein, daß schoͤne Kunst, als solche, nicht als 
ein Product des Verstandes und der Wissenschaft, sondern 
des Genie's betrachtet werden muß, und also durch 
aͤsthetische Ideen, welche von Vernunftideen be⸗ 
stimmter Zwecke wesentlich unterschieden sind, ihre Re⸗— 
gel bekomme. 
So wie die Idealitaͤt der Gegenstaͤnde der Sinne 
als Erscheinungen die einzige Art ist, die Moͤglichkeit zu 
erklaͤren, daß ihre Formen a priori bestimmt werden 
koͤnnen, so ist auch der Idealism der Zweckmaͤßig⸗ 
keit, in Beurtheilung des Schoͤnen der Natur und der 
Kunst, die einzige Voraussetzung, unter der allein die 
. h. 
dritit die Ne 
zübri Guͤlt 
Zwecmaͤßigt 
giffe zu gro 
Von 
Die 
mmer M 
grifee, s 
reine Pt 
Schem 
jectibe 
und zwar 
—X 
liches „w 
heuesen— 
Alle 
hechum) 
hemati 
hst, dec 
vird, F 
de Venn 
— 
— 
— —
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Monograph

METS MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text DFG-Viewer OPAC
TOC

Image

PDF ALTO TEI Full text Mirador
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Monograph

To quote this record the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

How much is one plus two?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.